sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com

Thursday, September 17, 2009

biskut raya

Resepi Raya

Berikut adalah senarai kuih, kek & biskut popular untuk Hari Raya yang ingin anda cuba:

1. Bahulu Raya

Kuih & Kek Raya - Bahulu RayaBahulu, adunan tepung, gula dan telur adalah antara biskut mesti ada untuk setiap hari raya. Cara membuatnya mudah, iaitu dengan menggunakan 10 biji telur, 600gm tepung dan 350g gula.

Cara membuatnya:

Pukul telur dan gula sehingga kembang.Campurkan sedikit tepung dengan semangkuk kecil adunan telur. Pastikan jangan terlalu pekat dan terlalu cair. Panaskan acuan dan jika menggunakan kaedah dapur tradisional, letakkan bara api di atas dan bawah periuk. Tuangkan adunan ke dalam acuan tetapi jangan terlalu penuh. Bakar sehingga bahulu kuning keemasan.

2. Kek Almond London

Kuih & Kek Raya 2007 - Kek Almond London Bahan bahan untuk biskut Almond London adalah mentega (250g), gula icing (125g), tepung jagung (100g), tepung gandum (250g), tepung gandum (250g), telur (dipukul).

Cara membuat:

Putar mentega, gula icing dan telur, masukkan campuran tepung dan uli dengan lembut. Masukkan badam yang siap dibakar di dalamnya. Bakar sehingga masak. Celupkan ke dalam coklat masakan dan tabur dengan badam yang telah dibakar.

3. Tat Nenas Gulung

Bahan bahan:

Resepi Kuih Raya 2007 - Kuih Tat NenasDoh: 1 kg tepung gandum, 1 ketul buttercup, 2 biji telur, 2 biji kuning telur(untuk disapu), 2 sudu teh esen vanila, 2 sudu teh esen nenas, majerin untuk melembutkan doh

Perasa dan hiasan: 1 biji nenas, 1 ½ cawan gula, 4 kuntum bunga cengkih, sehelai daun pandan

Cara membuat Tat Nenas:

Gaulkan semua bahan doh dan uli hingga lembut. Masak semua bahan perasa sehingga pekat dan sejukkan.Masukkan doh ke dalam acuan tart dan tekan, kemudian letakkan jem nenas di atasnya dan gulung.Sapukan kuning telur diatasnya untuk nampak lebih berseri, dan bakar.

4. Kek Lapis

Resepi Kuih Raya 2007 Bahan bahan: 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung, ½ cawan gula, 4 cawan santan(sederhana pekat), 1 sudu teh garam, sedikit pewarna merah.

Cara membuat Kek Lapis:

Panaskan loyang dalam pengukus terlebih dahulu dgn api sederhana.Campurkan bahan1 dlm pengisar dan kisar hingga halus. Kemudian tapiskan.Asingkan bancuhan kepada 2 bahagian. Letakkan pewarna merah pada satu bahagian. Masukkan sedikit bancuhan berwarna putih, biarkan dlm 3 minit. Masukkan bancuhan berwarna merah pula. Lakukan langkah ini hingga habis. Setelah masak, angkat dan biarkan sejuk baru potong.

5. Dodol

Resepi Kuih Raya 2007 - Dodol Bahan bahan: 1 gantang tepung pulut, 3 liter air suam, 2 liter santan pekat, 3 kg gula melaka, 3 kg gula pasir

Cara membuatnya:

Bancuh tepung pulut dengasn air suam . Masukkan ke dlam kuali dan masak atas api sederhana. Bila mendidih masukkan santan. Kacau lagi hingga mendidih. Masukkan gula melaka dan gula pasir. Kacau selalu supaya adunan tidak melekit. Masak hingga benar benar likat. Sejukkan dan bolehllah dipotong.

No comments:

Post a Comment